Skip to main content
  • Antwerpse havengemeenschap slaat handen in elkaar om problemen met binnenvaart aan te pakken
Voka Community -

Alfaport Voka

Vertegenwoordigers uit de hele Antwerpse havenwereld hebben donderdag een handtekening gezet onder een actieplan om de binnenvaartproblemen aan te pakken. Er waren problemen met de capaciteit, wat soms tot lange wachttijden leidde. Zo zullen concurrerende terminaluitbaters onder meer informatie over hun planning uitwisselen.

De Antwerpse haven kent groeipijnen, die het de binnenvaart niet gemakkelijk maken. In piekperiodes zorgen de in Antwerpen snel groeiende containervolumes voor een piekbelasting op de terminals, met wachttijden voor de binnenvaart tot gevolg. Onder meer een tekort aan havenarbeiders en een capaciteitstekort aan de kaaien liggen aan de basis.

In juli vorig jaar werd gestart met vergaderingen met vertegenwoordigers van onder meer de terminals, de binnenvaart, de overheid, verladers en expediteurs. Na maar liefst veertig vergaderingen kwam daar op 19 april een actieplan uit. Het omvat drie grote peilers: planning en samenwerking, bundeling, en digitalisering.

  • De planning moet beter worden met een 'gecentraliseerde lichterplanning', waarbij met een proefproject vanaf september de drie grootste en concurrerende terminals (PSA, MPET, DP World) gegevens over de scheepsplanning zullen uitwisselen, zodat de afhandeling beter kan. De binnenvaart krijgt ook gegarandeerde behandelingsploegen.
  • Binnenschepen moeten vanaf oktober minstens dertig containers laden en/of lossen om aan te mogen meren aan maritieme terminals. In plaats van een 'melkronde' van terminal naar terminal, zullen containers worden gebundeld op nog aan te duiden sites in het hinterland. Vlaanderen en de haven voorzien - initieel - 8 miljoen euro voor de extra overslagbewegingen, zodat de sector zich kan aanpassen.
  • De haven zet ook in op digitalisering, onder meer door data-uitwisseling via de haven-IT-speler NxtPort.

Daarnaast is werkgeverscentrale CEPA momenteel volop bezig nieuwe havenarbeiders versneld op te leiden om het tekort aan havenarbeiders op te lossen.

 

CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans