Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Succesvol managen van internationale distributeurs

Hoofdstukken

Je internationale verkoop boosten? Daarvoor heb je de juiste tussenpersonen nodig! In deze opleiding leer je alles over succesvol distributeursmanagement. 

Distributeursmanagement

Internationale groei klinkt aantrekkelijk, maar zonder sterk netwerk van distributeurs blijf je steken in potentieel. Een goed uitgebouwd distributeursnetwerk is evenwel geen vanzelfsprekendheid. Hoe vind je betrouwbare partners in het buitenland? Hoe zorg je ervoor dat ze jouw product even gedreven in de markt zetten als jijzelf? En vooral: hoe voorkom je dat je marge verdampt of je grip verliest op de klantrelatie? Tijdens deze opleiding leer je hoe je jouw internationale distributiestrategie niet alleen opbouwt, maar ook versterkt voor duurzame groei.

In drie sessies werk je stap voor stap naar een concreet plan voor effectief distributeursmanagement. Je ontdekt hoe je de juiste exportpartners selecteert, je huidige netwerk evalueert en optimaal samenwerkt om je exportresultaten te verhogen. Zo til je jouw internationale verkoop via distributeurs naar een hoger niveau — met meer controle, betere marges en sterkere partnerships als resultaat.

Inschrijven

Programma

 

Sessie 1
6 november

Identificeren van de juiste distributeurs

  • Evaluatie van ons huidige distributeursnetwerk: 18-punten-checklist
  • Het startpunt: businessplanning & channel-strategie
  • Wanneer direct en wanneer indirect verkopen?
  • Welk verkopersprofiel werf je aan? 

Werven van distributeurs

  • Checklist voor de geschikte distributeur: waar vind je ze en hoe zoek je ze beter niet?
  • Met of zonder contract werken, en wat moet er dan in staan?

Assertief managen

  • Value proposition voor eindklanten en distributeurs
  • Wie zijn je échte concurrenten?
  • Share of mind vs. share of wallet
  • Prijsstelling en correcte marges

Ontwikkelen van je partnerships

  • Doelstellingen formuleren en opvolgen: performance meten
  • Samenwerking: hoe hou je ze tevreden, en wat bij conflicten? Hoe neem je afscheid?  
  • Praktische oefeningen op jouw cases 
Sessie 2
13 november
Sessie 3
20 november

 

Onze expert

Paul Sysmans is een doorgewinterde expert in internationaal distributiemanagement en auteur van The Channel Whisperer. Met zijn jarenlange ervaring helpt hij bedrijven bij het bouwen van sterke distributiekanalen. Zijn aanpak is scherp, concreet en altijd gericht op resultaat.

 

Voor wie?

International salesmanagers, beginnend of ervaren, die met meer structuur aan de slag willen in hun strategie en distributeursmanagement. 

Ook interessant

  • Customer Collective
  • Deloitte
  • De Ridder
  • Econopolis
  • Facilicom
  • ING
  • Mensura
  • Recrewtment
  • SDWorx
  • Tormans
  • Vleemo