Google Analytics
Korte uitleg over soorten UTM
utm_medium: dit is de UTM die vertelt via welk soort medium een bezoeker op je website is beland. Dit kan bijvoorbeeld 'social' zijn, maar ook 'email' of 'print'.
utm_source: deze UTM maakt de medium-UTM wat specifieker. Komt een social-bezoeker bijvoorbeeld via LinkedIn of Facebook? En komt een bezoeker vanuit een intern verstuurde e-mail (bron: ClickDimensions) of een externe? Best is om hier de naam van het platform in op te nemen.
utm_campaign: onder deze UTM kun je informatie over je campagne kwijt. Is een link onderdeel van een netwerkevent? Een lidmaatschapscampagne?
Momenteel nog niet in gebruik:
utm_term: deze UTM wordt meestal gebruikt om wat meer informatie te geven over de campagne. Denk bijvoorbeeld aan: 'korting' of 'bestaandeklanten'.
utm_content: de laatste UTM is ideaal voor A/B-testen.
Interne tracking via UTM tags is geen goed idee. Elke klik op een UTM tag start een nieuwe bezoekerssessie, waardoor statistieken en conversies niet meer correct zijn. De bounce-rate (één pagina bezocht, dan website verlaten) gaat omhoog. De gemiddelde sessietijd zal veel lager worden.
Google Analytics UTM aanmaken
Voorlopig testrapport:
https://datastudio.google.com/reporting/15ecf350-a38f-4b53-9de0-16de1aed6712