Skip to main content
  • Google Analytics

Google Analytics

Korte uitleg over soorten UTM

utm_medium: dit is de UTM die vertelt via welk soort medium een bezoeker op je website is beland. Dit kan bijvoorbeeld 'social' zijn, maar ook 'email' of 'print'.

utm_source: deze UTM maakt de medium-UTM wat specifieker. Komt een social-bezoeker bijvoorbeeld via LinkedIn of Facebook? En komt een bezoeker vanuit een intern verstuurde e-mail (bron: ClickDimensions) of een externe? Best is om hier de naam van het platform in op te nemen.

utm_campaign: onder deze UTM kun je informatie over je campagne kwijt. Is een link onderdeel van een netwerkevent? Een lidmaatschapscampagne?

Momenteel nog niet in gebruik:

utm_term: deze UTM wordt meestal gebruikt om wat meer informatie te geven over de campagne. Denk bijvoorbeeld aan: 'korting' of 'bestaandeklanten'.

utm_content: de laatste UTM is ideaal voor A/B-testen.

 

Interne tracking via UTM tags is geen goed idee. Elke klik op een UTM tag start een nieuwe bezoekerssessie, waardoor statistieken en conversies niet meer correct zijn. De bounce-rate (één pagina bezocht, dan website verlaten) gaat omhoog. De gemiddelde sessietijd zal veel lager worden.

Google Analytics UTM aanmaken

Voer de volledige url in. Bijvoorbeeld https://www.voka.be/jouwurl
Opgelet: inclusief https://
Opgelet: geen extra gegevens zoals ?tab-list e.d.
UTM_Source
UTM_Medium
Naam van de campagne. Indien voor een activiteit, dan is dit de naam zoals hij in CRM staat. Voorbeeld: Voka - Nieuwjaarsreceptie 2020

 

Belangrijk: Gebruik de aangemaakte URL niet in ClickDimensions! ClickDimensions genereert zelf een URL.

De aangemaakte URL kan bijvoorbeeld wel gebruikt worden achter een QR code in magazines, op social media, op andere websites, als link achter de afbeelding in jouw mailsignatuur, ...

Contactpersonen

Davy Huysmans

Expert digitale communicatie

Omschrijving voor de website.

Zoë Vandekerckhove

Webredacteur