Workshop Kaizen voor KMO's

07/12/2017

Deze sessie is volzet.  Interesse in een nieuwe sessie?  Mail naar wim.nobels@voka.be

Continu verbeteren’, dat is de letterlijke betekenis van Kaizen. Het is een manier van denken die fundamenteel verschilt van traditionele methodieken en ervoor zorgt dat problemen effectiever worden aangepakt en de productiviteit binnen organisaties stijgt.  Tijdens deze opleiding die specifiek gericht is op het gebruik binnen KMO’s, wordt de methodiek verduidelijkt aan de hand van inspirerende voorbeelden. Ook oefenen we met concrete tools (bvb. Pareto, 5xWaarom,…) en behandelen we enkele case studies.

Inhoud
Introductie tot de Kaizen methode, toepasbaar in KMO’s:

  • Wat is Kaizen?
  • Kaizen 6-stappenplan
  • Wanneer start je een Kaizen event?
  • Stabiliseren om verbeteringen in stand te houden
  • Waarom Kaizen? De voordelen en verschillen met traditionele methodes

Belangrijkste hulpmiddelen waarmee je zelf aan de slag kan zoals:
       •      Meten is weten: praktische hulpmiddelen zoals dataverzameling, Pareto, …
       •      Oorzaakanalyse: hulpmiddelen & case studies
       •      Helder acties definiëren: de SMART methode
       •      Prioriteitstelling

Hoe verbeteringen in stand houden

Doelgroep
Leidinggevenden van KMO’s (van voorman tot manager) die een succesvolle en praktisch toepasbare methode zoeken om problemen ten gronde aan te pakken. Dit zonder het creëren van extra werk  maar door net anders gaan te werken.

Jouw trainer
Pieter Celis - Celior Consulting. Vanuit zijn passie voor continu verbeteren en zijn jarenlange ervaring in het leiden van procesverbeteringen, coaching van leidinggevenden en verandermanagement, richtte Pieter 3 jaar geleden Celior Consulting op. Hij ondersteunt zowel kleine als grote bedrijven en managers om ‘continu verbeteren’ in de praktijk te brengen, geïnspireerd vanuit de Lean methode. Het verzekeren van de nodige kennisoverdracht via trainingen en coaching vormt hierin een belangrijk onderdeel. Zijn methodiek is praktijkgericht met concrete voorbeelden, oefeningen en case studies.