Skip to main content
Financiën & fiscaliteit

Telefonisch debiteurenbeheer

Workshop: Tips voor een efficiënt telefonisch incasso met nadruk op onderhandelen, effectieve communicatie en het doorprikken van smoezen.

Niettegenstaande de crisis over haar hoogtepunt is, verbetert het betaalgedrag van klanten niet. Integendeel, het lijkt alleen maar slechter te worden. Het is dan ook nodig om op een effectieve manier klanten aan te manen om de gemaakte betaalafspraken na te leven.

Tijdens de opleiding leren de deelnemers hoe ze snel, klantvriendelijk én professioneel kunnen incasseren. Deze cursus geeft tevens een antwoord op de vele vragen en onzekerheden omtrent telefonisch incasso: theorie én praktijk. De inhoud wordt volledig toegespitst op de dagdagelijkse werksituatie van de deelnemers.


Doelgroep en voorkennis
Creditcollectors, account receivable medewerkers, iedereen die een effectief incassogesprek wil voeren. Ook zeer interessant voor managers en salesmensen.


Programma

Deel  1: inleiding

 De klant betaalt niet, wat nu? (korte schets)

  • belang van goede taakuitoefening (winstderving, interestverlies, kosten…)
  • diverse types van debiteuren die niet betalen (niet - willen, niet - kunnen, klachten…)
  • incassoprincipes (volharding, geloofwaardigheid, escalatie…)
     

Deel 2: het telefonisch incassogesprek

  • definiëring van uitgangspositie: een debiteur is een klant; De klant betaalt ons loon maar een debiteur die niet betaalt is een profiteur.
  • voorbereiding – het gesprek zelf – opvolging
  • vaardigheden (basisregels, nuttige hulpmiddelen, ruisfactoren uitschakelen, beleefdheidsregels…)
  • fysieke en psychische houding
  • diverse types van telefoongesprekken
  • de verschillende delen van een telefoongesprek
  • casestudies ter correctie
     

Deel 3: assertiviteit in het incasseren

  • definiëring assertiviteit, agressiviteit en subassertiviteit
  • korte test om eigen gedrag te herkennen
  • technieken die het assertief incasseren bevorderen
  • assertief onderhandelen
  • reactieoefeningen
  • casestudies
  • rollenspellen
     

Deel 4: het communicatieklimaat:

  • de transactionele analyse ( Hoe benadert men lastige klanten?)
  • inlevingsoefening


Docent
Marleen Miechielsen, Miechielsen training & consulting.  Marleen verzorgt al meer dan 10 jaar opleidingen voor Voka. Haar door eerdere deelnemers gewaardeerde aanpak is zeer praktijk-, resultaat- en ervaringsgericht!

 

Erkenningsnummer KMO-portefeuille:

DV.O105507

Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskost. Aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.

IAB-erkenningsnummer: B0514/2016-09 (erkend tot 31/8/19)

KMO-portefeuille   Mensura    Proximus

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 340,00 excl. BTW

Niet-leden:
€ 450,00 excl. BTW 

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Hulp nodig?

ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Markedeer
Trixxo