Port Summit

20/02/2018
Port Summit

Kansen en bedreigingen uit het oosten en zuiden

Port Summit
Port Summit
Port Summit
Port Summit
Port Summit
Port Summit
Port Summit

Waarom een Antwerp Port Summit?

Darwin wist het eeuwen geleden al; wie zich het best aanpast, overleeft! Constant wijzigende marktomstandigheden en de vraag hoe zich hieraan aan te passen zijn ook voor internationale zeehavens een vast gegeven. Internationale alliantievorming, schaalvergroting, technologische evoluties, digitale disrupties…. Het zijn maar enkele gekende voorbeelden van externe marktomstandigheden die zeehavens hebben gedwongen om zich telkens opnieuw aan te passen. 

Tijdens de eerste Antwerp Port Summit staan we stil bij enkele voorbeelden die de concurrentiepositie van de Antwerpse haven - en haar voornaamste concurrenten in de Hamburg - Le Havre range - mogelijk fel kunnen beïnvloeden. 

  • Noord versus zuid. De Noordwest Europese havens hebben historisch gezien een ijzersterke positie als toegangspoort tot de Europese markt. Door gerichte investeringen van een aantal private spelers in combinatie met Europese steunmaatregelen komen de Zuid-Europese havens echter opzetten. Worden die Zuid-Europese havens de nieuwe ‘gateways to Europe’? Hoe bedreigend is die beweging écht voor de Antwerpse haven en haar Noord-Europese concurrenten? Francesco Parola, associate professor aan de Universiteit van Genua, praat u bij. 
  • One Belt, One Road. De zijderoute ‘revisited’. Wat initieel begon als een symbolische actie om de historische zijderoute te doen heropleven, wordt dankzij grote Chinese investeringen alsmaar meer realiteit. Wordt de landroute opnieuw een echte concurrent voor het traditionele zeetraject? Turloch Mooney, senior editor, IHS Markit, geeft u een duidelijk antwoord. 
  • Brexit. ‘Brexit will be brexit’. Prime minister May is duidelijk. Of niet?  Feit is wel dat de beslissing van het Verenigd Koninkrijk om uit de Europese Unie te stappen, heel veel vragen oproept. Leiden nieuwe regels ook tot verschuivingen van goederenstromen en is dat dan een probleem of net een opportuniteit voor de Europese zeehavens? En voor wie dan wel? Guy Platten, chief executive officer, UK Chamber of Shipping, brengt uitsluitsel. 

Met deze internationale experten en topsprekers wil de eerste Port Summit van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en Flows u bijpraten over deze en andere thema’s. Professor dr. Theo Notteboom, zorgt met zijn inleidende ‘Maritime state of the Union’ voor het noodzakelijke kader. 

Kortom 

Indien u graag uw horizonten verruimt en hoofd- van bijzaak wil blijven onderscheiden, dan mag u niet ontbreken op deze eerste Antwerp Port Summit. 
Met medewerking van Alfaport-Voka!

PROGRAMMA

Vanaf 15.00 uur    
Ontvangst


15.30 uur        
Verwelkoming
Stephan Vanfraechem, algemeen directeur, Alfaport-Voka


15.40 uur        
Maritime state of the union
professor dr. Theo Notteboom


16.10 uur    
Noord versus Zuid. Worden de Zuid-Europese havens de nieuwe ‘gateways to Europe’?
Francesco Parola, associate professor, Universiteit van Genua


16.30 uur        
One Belt, One Road. De zijderoute ‘revisited’?
Turloch Mooney, senior editor, IHS Markit


16.50 uur      
Brexit. Probleem of opportuniteit?
Jonathan Roberts, communications director, UK Chamber of Shipping


17.10 uur        
Een interactief debat 

  • Luc Arnouts, directeur internationale netwerken, Havenbedrijf Antwerpen
  • Patrick Verhoeven, managing director policy and strategy, International Association Ports and Harbors (IAPH)
  • professor dr. Theo Notteboom
  • Francesco Parola, associate professor, Universiteit van Genua
  • Turloch Mooney, senior editor, IHS Markit
  • Jonathan Roberts, communications director, UK Chamber of Shipping

17.40 uur        
Afsluitende speech
Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken

17.50 uur        
Netwerkreceptie

DOELGROEP
Iedereen die in meer of mindere mate te maken heeft met of geïnteresseerd is in de haven. 
 

Partners