Waarom roddelen niet altijd onschuldig is. Leer tijdens deze workshop op 22 februari 2022 diverse roddelpatronen en diverse -profielen herkennen en doorbreken.
Als we de hand in eigen boezem steken, moeten we toegeven dat we allemaal wel eens roddelen. Het kan immers deugd doen om je hart te luchten, je “ei” kwijt te raken en je gesteund te voelen door anderen. Bovendien intrigeren “weetjes over anderen” ons als mens. Toch is roddelen niet zo onschuldig als het lijkt en kan het in organisaties heel wat negatieve gevolgen teweeg brengen voor individuen, de sfeer in het team, de organisatie als groter geheel én helaas ook voor de eindgebruikers.
Vandaag de dag staat “organisatiecultuur” hoog op de agenda in het bedrijfsleven. Er zijn heel wat managementboeken en opleidingen doordrongen met en geënt op dit thema. Maar tegelijk is er de pijnlijke vaststelling dat er rond de problematiek van roddelen nog een sterke taboesfeer heerst. Erger nog, heel wat medewerkers en leidinggevenden komen tot de vaststelling dat, ondanks de kennis en goede voornemens, het er aan de binnenkant in onze organisaties helaas wel eens anders aan toe gaat. Er blijken machtsstructuren aan het werk te zijn, verborgen maar ook openlijk strijden gestreden te worden, conflicten die sluimeren en escaleren, mensen die ongelukkig zijn. Dit is bijzonder jammer, want als er tijdig kan worden ingegrepen, kan het relationele weefsel in teams herstellen en krijgt het niet de kans om als een sluipend gif de organisatie te verzieken.
Deze workshop zoomt in op wat we precies verstaan onder roddelen, wat erover gekend is, wat de drijfveren zijn van mensen om dit te doen, hoe het destructieve systeem werkt en kan escaleren en wat de effecten en gevolgen zijn. Tot slot worden tips en tricks aangereikt om er als medewerker, leidinggevende én organisatie actief mee aan de slag te gaan, want dit is erg nodig in tijden van disruptie en verandering!
- Wat is roddelen?
- Welke drijfveren heeft de roddelaar?
- Hoe werkt een roddelsysteem?
- Hoe stop je het systeem?
- Hoe zet je er preventief op in?
- Jouw team in kaart
- Actieplan voor jouw team
- Een feedback cultuur installeren als belangrijkste tegengewicht
- Verschillende methodieken om feedback te geven worden aangereikt
HR-verantwoordelijke
CEO
Leidinggevende
Nele Verrezen, co-founder Marcells Journey, auteur van het boek ‘Gekonkelfoes in organisaties
Erkenningsnummer KMO-portefeuille:
DV.O105507
Aantal opleidingsuren: 3 uren
Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskost. Aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.