LAB: Succesvol vermarkten van innovatieve producten en diensten

12/11/2018

Hoe verhoog je de slaagkansen van je innovatie? In deze 2-daagse opleiding gaan we dieper in op de succesfactoren die een rol spelen bij de introductie van nieuwe en innovatieve producten.

Kwam u ook al eens tot de vaststelling dat uw fantastisch idee niet altijd hét succesvolle nieuwe product geworden is dat u voor ogen had?

Onderzoek heeft aangetoond dat 42% van de consumer- en 50% van de industriële producten na lancering een stille dood sterven. Het vermarkten van innovatieve producten en diensten wordt terecht het zwakke punt van innovatief Vlaanderen genoemd.

In deze 2-daagse opleiding gaan we dieper in op de succesfactoren die een rol spelen bij de introductie van nieuwe en innovatieve producten. Een theoretisch model vormt de basis, maar dat wordt aangevuld met de praktijkervaring van de beide trainers. Na de opleiding kan u zelf aan de slag met innovatie binnen uw eigen organisatie.

Programma

Dag 1: Lean innovation: het belang van de 'desirability' van het product

Het boek 'Gamechanging Innovation' van spreker Yoav Nir vormt de leidraad voor deel 1 van deze opleiding:

  • basistools en principes van lean innovation
  • uw klant ontdekken en begrijpen (SAFARI techniek)
  • waarom innoveren zo moeilijk is
  • waarom de rol van productmanagement en productownership zo belangrijk is
  • wat is een BoCo-verkoper?
  • hoe een succesvol multidisciplinair team opzetten
  • inspiratie vinden voor innovatie
  • omgaan met opinies en buikgevoel
  • hardware-innovatie lean aanpakken
  • op de goede weg of niet?

Dag 2: 'Go to market': de juiste marketing- en verkoopsstrategie opzetten

  • waardepropositie: klantenwaarde en onderscheid t.o.v. de concurrentie
  • marketingplan: unieke innovatie en waarde voor uw doelgroep
  • het belang van een 'power player'
  • een nieuw kanaal nodig om uw doelgroep te bereiken
  • prijsstrategie bij het lanceren
  • incentives voor de verschillende partijen op elkaar afstemmen
  • heeft het salesteam de kennis om de nieuwe oplossing te verkopen

Doelgroep

Zowel algemeen management-, marketing- als R&D-profielen. Van start-up tot corporate.

Trainers

  • Yoav Nir is ondernemer, consultant, public speaker en auteur van het boek 'Game Changing Innovation'. Als mede-uitvoerder van Barco's meest recente wereldsucces ClickShare is hij de ideale coach voor dag 1 in deze opleiding, over succesvol vermarkten van innovatieve producten
  • Romeo Baertsoen heeft 20 jaar ervaring binnen de zakenwereld, waarvan meer dan 10 jaar internationale directieteams. Samen met Yoav Nir tekende hij voor het succesvol vermarkten van ClickShare.

 

Reportage: Apetrots op je nieuwe uitvinding maar ... hoe verkoop je jouw innovatie? 

 

Meer info:

Veroniek Hermans, +32 496 86 46 94, veroniek.hermans@voka.be

Het volledige aanbod van Voka - KvK Limburg rond innovatie vind je hier

vlaio