Skip to main content
Business Club Product as a Service

Business Club Product as a Service 2019

Business Club product as a service

Servitization is relevanter dan ooit. Door de invoering van het zogenaamde ‘product-as-a-service’-businessmodel maakt de traditionele verkoop van producten steeds meer plaats voor dienstverlening. Het is één van de antwoorden op de honger naar dienstverlening die blijft groeien, en tegelijkertijd op de globale klimaatuitdagingen, door het verduurzamen van de industrie in het kader van de circulaire economie. Op het eerste zicht lijkt dit vooral een interessant verhaal voor de grote maakbedrijven, maar het is een strategie die ook voor kmo’s zeer bereikbaar is. Door hun wendbaarheid en flexibiliteit kunnen ze sneller omschakelen en technologische hulpmiddelen schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar wat zijn nu de voordelen, de uitdagingen en de ervaringen met zo’n overgang naar een service-georiënteerd businessmodel? En hoe ver kunt u gaan? 

Voka West-Vlaanderen ondersteunt u als bedrijfsleider, productmanager of industrieel ingenieur graag in deze VUCA-omgeving. De Business Club Product as a Service belicht voor u namelijk de belangrijkste aspecten van servitization en het omschakelen naar een product-as-a-service businessmodel. Aan de hand van theoretisch onderbouwde sessies en ervaringsuitwisseling worden inspiratie, verrijkende inzichten en nuttige tools aangereikt om het beleid te optimaliseren in lijn met de verwachtingen van interne en externe stakeholders.

Doelgroep

Bedrijfsleiders, leidinggevenden, productmanagers en industrieel ingenieurs die: 

  • Al hun eerste stappen hebben gezet op de internationale markt.
  • Hun businessmodel tegen het licht willen houden en (verder) in de richting van product-as-a-service willen optimaliseren.

Programma

De Business Club Product as a Service gaat van start op 8 mei 2019, de eerste van zes sessies. Er wordt op dinsdag 23 april 2019 een proefsessie georganiseerd. De sessies worden ondersteund door een enthousiaste en praktijkervaren mentor in samenwerking met een stuurgroep van ervaringsdeskundigen. Klik hier om in te schrijven voor de proefsessie.

De topics die worden besproken zijn sterk uiteenlopend. Onder meer de volgende thema’s kunnen aan bod komen: 

  • Financiering van servitization
  • Omzet- en winstpotentieel
  • Customer intimacy en value creation
  • Ecodesign 
  • Branding
  • IoT
  • AI, VR, AR
  • Software, tools en apps
  • Assetmanagement
  • Servitization paradox en potentiële valkuilen / risico’s
  • Omslag van bedrijfscultuur 
  • Recyclage
  • Remote monitoring en remote support
  • Marktanalyse en go-to-market strategie 
  • Analytics & intelligence
  • Servitization & job creation

Er wordt geprobeerd alle topics in te laten leiden door een expert ter zake en te illustreren met een inspirerende praktijkcase uit het bedrijfsleven. De sessies zijn ook sterk doorweven met open kennis- en ervaringsuitwisseling in een vertrouwelijk kader & geven u de kans om uw professioneel netwerk te verbreden.

Praktisch

Proefsessie: 23 april 2019

Zes sessies, voorzien van een hapje en een drankje, startend op 8 mei 2019, + een collectieve sessie met deelnemers van de andere Business Clubs en de verschillende Voka-trajecten op 29 augustus 2019.

Locatie: bij Voka West-Vlaanderen in Kortrijk of op bedrijfslocatie in de regio. Er zal na uw inschrijving gevraagd worden of u met uw bedrijf wil optreden als gastheer/vrouw.

Er wordt na uw inschrijving ook gevraagd naar uw voorkeur(en) qua tijdstip. Bij de opmaak van de definitieve planning zal hier zo veel als mogelijk rekening mee gehouden worden.

Enkele weken voor de start van elke sessie sturen wij u een uitnodiging met het specifieke programma en de locatie. Wij vragen u dan telkens uw aan- of afwezigheid te bevestigen. Indien u er zelf niet bij kunt zijn mag u altijd een collega afvaardigen.

Steering Committee

  • Dr. Maarten Dubois, Director Climate Change and Sustainability Services bij EY
  • Jurgen De Backer, Business Development Manager bij Barco

Contactpersoon

Voor meer info kunt u contact opnemen met Ewout Ramon via ewout.ramon@voka.be of 0497 64 90 25.


Annulatievoorwaarden:

U bent ingeschreven vanaf het moment dat u van Voka via e-mail een bevestiging van inschrijving ontvangt. Dat geldt meteen als officieel inschrijvingsbewijs. Vanaf het moment van inschrijving gelden de volgende annulatievoorwaarden:

  • Annuleren kan enkel schriftelijk (per e-mail of aangetekend schrijven)
  • Bij annulatie tot 30 werkdagen voor opstart van de respectievelijke groep, wordt een administratieve kost van 125 euro aangerekend. 
  • Bij annulatie minder dan 30 werkdagen voor opstart van de respectievelijke groep, blijft het volledige inschrijvingsbedrag verschuldigd. 
  • Indien u verhinderd bent het traject te volgen, kunt u zich, in plaats van te annuleren, wel laten vervangen door een collega. U meldt dit via e-mail vóór de start van het traject.

Onze Business Clubs stimuleren onderlinge kennis- en ervaringsuitwisseling. Dat kan enkel gebeuren in een open context en vertrouwelijke sfeer met voldoende deelnemers. Voka behoudt zich dan ook het recht om een Business Club te annuleren wegens te weinig deelnemers. Als er zich binnen de groep concurrentie aandient, wordt de deelname van het concurrerende bedrijf voorgelegd aan de reeds ingeschreven deelnemer, die het recht heeft om een deelname omwille van concurrentiebeding en vertrouwelijke informatie te weigeren. 

Wanneer

Prijs

  • Voka-leden: 1200 euro
  • Niet-leden: 1800 euro
  • Ambassadors: gratis

KMO

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Hulp nodig?

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Vraag het @ Voka
DHL
ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx