Atelier - Service design

23/01/2018

Ontwikkelt u een nieuwe dienst of nieuw product? Hebt u het gevoel dat er nog heel wat ontwikkelingsmogelijkheden zijn om uw diensten of producten nog beter af te stemmen op de markt? Wilt u uw ideeën aftoetsen bij stakeholders? Of u hebt nood aan een planmatige aanpak? Dan is dit atelier ‘Service Design’ precies wat u zoekt.

Een nieuwe dienst of nieuw product ontwerpen is niet evident. Zeker als die nieuwe oplossing gebruiksvriendelijk en gewenst moet zijn. En ook nog eens moet beantwoorden aan de nog onuitgesproken noden van uw klanten. 

Tijdens het Atelier Service Design (her)ontwerpt u in 4 sessies een dienst of product vanuit het perspectief van de gebruikers. Niet door in te schatten wat ze ‘zouden’ willen, maar door samen met hen relevante, effectieve en efficiënte diensten te co-creëren. Tijdens de opleiding maken we gebruik van verschillende methodieken en tools zodat u nadien de stappen nogmaals zelfstandig kan doorlopen.

Programma

23 januari 2018 – Oriëntatie (9.00 – 16.30 u.)
•    Wat is service design?
•    Waarom service design?
•    Stakeholders (personae) bepalen
•    Designmethodologie bepalen
•    Uitwerken van een projectaanpak

Tussen sessie 1 en 2 onderzoekt u de trends die een impact hebben op uw business en uw idee, u doet een concurrentieanalyse, brengt de gekende noden van uw (potentiële) klanten in kaart en onderzoekt hun gebruikersgedrag.

20 februari 2018 – Brainstorm met stakeholders (17.00 – 21.00 u.)

Samen met klanten, leveranciers, kennissen, collega’s, etc. bedenkt u ideeën en concepten tijdens een begeleide brainstorm.

20 maart 2018 – Prototyping (9.00 – 12.30 u.)

Gedurende de prototyping fase ontwikkelt u een dienst of product op basis van de input van de brainstorm.

17 april 2018 – Design & implementatie (9.00 – 12.30 u.)

Tijdens deze sessie zet u het prototype om in een verhandelbare dienst of product.

Voor wie?

Deze opleiding richt zich tot productmanagers, marketingmanagers en zaakvoerders. U stelt uw huidige producten en/of diensten in vraag. U wilt een nieuwe dienst of een nieuw product ontwikkelen om in te spelen op de veranderende markt. Of u hebt al een idee en wilt dit aftoetsen bij collega’s, uw klanten, of andere stakeholders.

Trainer

Jan Van Caneghem

 

Jan Van Caneghem is servicedesigner. Hij geeft opleidingen over servicedesign en werkt daarnaast projectmatig onder meer voor Digipolis Antwerpen aan de bouw van toepassingen die de stad burgervriendelijker maken. Verder is hij betrokken bij Citizen City, een Smart Cities initiatief van de Europese Commissie.

 

Informatie en inschrijvingen

Nog vragen? Stuur een mailtje naar Zerline Van Acker of bel 0494 47 91 49.