Assertiviteit op de werkvloer: durf 'nee' zeggen

09/03/2018

Overkomt het je soms dat je ‘ja’ zegt, maar dat je daar achteraf spijt van hebt? Tijdens deze opleiding ontdek je het mechanisme dat werkzaam is achter dat ja-zeggen. Eens je dat weet, kan je principes van assertiviteit leren toepassen in dagelijkse situaties.

Herken je de volgende situaties?

  • Je hebt informatie nodig van je collega of klant maar ontvangt deze info maar niet. Hoe kan je op een correcte, maar daadkrachtige manier de info opvragen zonder agressief over te komen?
  • Een teamlid waarvan je teamleader bent, voert de gevraagde opdracht niet uit. Hoe communiceer je op een correcte maar kordate manier met uw teamlid?
  • Je klant vraagt om tegen gisteren iets in orde te brengen. Hoe maak je hem duidelijk dat dit niet kan?
  • Eén van je collega’s maakt fouten. Hoe ga je met deze collega op een correcte manier in gesprek hierover?

Schrijf je dan in voor deze opleiding en ontdek de principes achter assertiviteit. Na de opleiding is het aan jou om deze toe te passen in dagelijkse situaties. 

Programma

  • Wat is assertief zijn?
  • Over gevoelens en achterliggende overtuigingen
  • Mijn visie
  • Constructief communiceren: luisteren, samenvatten en doorvragen
  • Mijn keuze: ja of neen

Werkmethode

De gebruikte werkmethode steunt op drie pijlers:

  • kennis verwerven
  • nieuwe vaardigheden aanleren
  • persoonlijke reflectie

Voorbereiding

Maak een lijst met situaties waarin je geen 'nee' durfde te zeggen.

Trainer

Lieve Van der Linden

Meer info bij

Maud Delvoie, maud.delvoie@voka.be, 016/89.19.80