Skip to main content
  • 'De crisis is een ongelooflijke motor gebleken voor de creativiteit in onze bedrijven.'

'De crisis is een ongelooflijke motor gebleken voor de creativiteit in onze bedrijven.'

  • 08/06/2021

‘De vijver is opgedroogd’. Het zou het begin van een oude visserswijsheid kunnen zijn. Maar in dit geval is het een heel treffende metafoor waarmee een HR-topman van Atlas Copco in onze HR-special de huidige jobmarkt omschrijft. Net zoals veel mensen denken dat de waterreserves zijn aangevuld omdat het eens een paar weken flink heeft geregend, wordt er nogal snel vanuit gegaan dat de tekorten op onze arbeidsmarkt zijn opgelost omdat onze economie een paar maanden op apegapen lag. Niets is minder waar.

23.000 openstaande vacatures

De werkloosheid in Antwerpen-Waasland stond vorige maand zelfs op een historisch laag peil, terwijl er ongeveer 23.000 vacatures moeten worden ingevuld. Een derde daarvan is voor technici. En dus groeit bij steeds meer bedrijven het besef dat het roer helemaal om moet. Dat er dus in andere vijvers moet gevist worden en dat er ook zuiniger met het aanwezige talent moet worden omgesprongen. Niet alleen Atlas Copco is die mening toegedaan; ook Engie, PSA, ziekenhuisnetwerk ZNA en eigenlijk alle bedrijven die in onze special aan bod komen, zijn tot dan inzicht gekomen. Zij zijn de pioniers, maar reken maar dat de anderen zullen volgen.

Creatieve bedrijven

De getuigenissen van hr’s en CEO’s laten een zelden geziene omwenteling zien op vlak van rekrutering, retentie en opleiden.  In-house opleidingscentra, e-learning, werkplekleren via augmented reality;  ‘they tick all the boxes’!  De crisis is een ongelooflijke motor gebleken voor de creativiteit in onze bedrijven.  

Andere vaststelling: waar de overheid al jaren twijfelt om door te pakken, nemen bedrijven het heft zelf in handen. Via interne opleidingsacademies, pakken bedrijven de mismatch op onze arbeidsmarkt aan. Kapsters, diëtisten en schoonheidsspecialisten worden in een drietal maanden omgeschoold tot technicus of productieoperator. Oudere werknemers krijgen plots een sleutelrol als lesgever en stagementor. Zo is langer werken geen straf meer.

Verfrissende ideeën moeten we niet eindeloos bestuderen en evalueren. Soms moeten we eens wat sneller durven springen.

Pompen of verzuipen

Verder wordt duidelijk dat de overheid met het stelsel van tijdelijke werkloosheid tijdens de coronacrisis kansen heeft gemist. Het Antwerpse ziekenhuisnetwerk ZNA was in volle crisis op zoek naar buddy’s om COVID-patiënten te ondersteunen en mentaal bij te staan. In 36 uur tijd boden zich negenhonderd kandidaten aan: cafébazen, artiesten, luchtvaartpersoneel… Allemaal mensen zonder enige medische achtergrond die thuis de muren opliepen van verveling en maar wat blij waren dat ze zich nuttig konden maken.  Een interdisciplinair team van ervaren zorgpersoneel leidde hen op.  Drie weken later waren er verspreid over alle afdelingen honderd buddy’s aan de slag.In normale tijden worden zo’n projecten twee jaar op voorhand gepland en eerst als een kleinschalige piloot uitgerold. Die tijd was er nu niet. Voor veel organisaties was het pompen of verzuipen.

Misschien is dit wel een belangrijke les die we uit deze uitzonderlijke periode kunnen trekken: verfrissende ideeën moeten we niet eindeloos bestuderen en evalueren. Soms moeten we eens wat sneller durven springen.  

Luc Luwel
Gedelegeerd bestuurder Antwerpen-Waasland

Contactpersoon

Pieter Leuridan

communicatiemanager

Degroof - Petercam
Welt white paper
VZW - eATA 2021
Gosselin
VZW - DigiChambers 2021

Artikel uit publicatie

CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans