Meer mobiliteitskeuzes met hetzelfde budget

" Zo’n budget biedt de kans om een modern mobiliteitsbeleid te voeren waarbij andere vervoersmodi even aantrekkelijk worden als de wagen "

Mobiliteit Nu de federale regering eindelijk werk wil maken van het mobiliteitsbudget, is het debatover de bedrijfswagen weer geopend. Wil dit zeggen dat we massaal gaan afkicken van onze autoverslaving? Dat werknemers minder extralegale voordelen gaan krijgen of dat werkgevers op extra kosten worden gejaagd? Iedereen is alert als het over de ‘heilige koe’ van de bedrijfswagen gaat.



Goedele Sannen door Goedele Sannen
Senior adviseur logistiek & mobiliteit


- Budget moet budgetneutraal zijn voor werkgever en werknemer

- Er is nood aan geharmoniseerd fiscaal en sociaalrechtelijk kader

- Het instrument leidt tot meer mobiliteitskeuzes met hetzelfde budget

 

Nu de federale regering eindelijk werk wil maken van het mobiliteitsbudget, is het debat over de bedrijfswagen weer volop losgebarsten. Wil dit zeggen dat we massaal gaan afkicken van onze autoverslaving? Wil dit zeggen dat werknemers minder extralegale voordelen gaan krijgen of dat werkgevers op extra kosten worden gejaagd? Iedereen is meteen alert zodra het over onze zogenaamde ‘heilige koe’ van de bedrijfswagen gaat.

Op vlak van files speelt België al enkele jaren op topniveau, met Antwerpen en Brussel in de top-5 van Europese filesteden. De filezwaarte op de Vlaamse snelwegen is op minder dan vier jaar tijd met de helft toegenomen en onze structurele files blijven jaar na jaar aangroeien. En als we niets doen, wordt het fileprobleem alleen maar erger. Het Federaal Planbureau verwacht 22% extra verkeer op de weg tegen 2030. Hierdoor zal de gemiddelde snelheid tijdens de spits in 2030 met nog eens 24% gedaald zijn!

De regio’s hebben de vrachtwagens al in het vizier genomen door in april de kilometerheffing in te voeren. Zolang die heffing niet voor iedereen geldt, heeft ze zeer weinig effect op onze files. We moeten dus ook de personenwagens durven aanpakken. En neen, het zijn zeker niet alleen de bedrijfswagens die voor files zorgen, maar een meer rationeel gebruik ervan is te verdedigen. Daarom is Voka voorstander van een mobiliteitsbudget. Zo’n budget bant de bedrijfswagen niet, maar geeft werknemer en werkgever de kans om een modern mobiliteitsbeleid te voeren waarbij andere vervoersmodi even aantrekkelijk worden als de wagen.
 
Laat ons dit onmiddellijk concreet maken met een voorbeeld. Karel rijdt dagelijks met zijn bedrijfswagen naar het werk en trotseert, zoals zeer velen, de files. Op dagen dat Karel zijn wagen niet voor het werk nodig heeft, zou hij graag met de trein willen pendelen, aangezien zijn werkplek op een haalbare wandelafstand van het station van Mechelen ligt. Zijn voortraject kan hij met de fiets doen. Dankzij het mobiliteitsbudget kan Karel zijn grote wagen inruilen voor een kleiner model, waardoor hij zich ook een fiets en een treinabonnement kan aanschaffen. Er is dus geen winst in euro, maar wel winst in mobiliteit.

 

Beschikbaar bedrijfswagenbudget: € 9.400 per jaar
Karels keuze in het mobiliteitsbudget: een kleinere, milieuvriendelijke wagen met een budget van € 7.400 per jaar.
Dit leidt tot een vrijgemaakt budget van € 2.000, dat gespendeerd kan worden aan volgende nieuwe voordelen:
Fietslease: € 550 per jaar
Treinabonnement (eerste klas): € 1.450 per jaar
 

Het gaat hier dus niet om een verdoken vorm van loonmaximalisatie of – laat ons hopen - ook niet om een “verdoken” manier om de federale begroting te helpen opsmukken. De invoering van het mobiliteitsbudget moet budgetneutraal gebeuren. Het is niet de bedoeling dat de werknemer moet inleveren, noch dat de werkgever op extra kosten wordt gejaagd. Het totaalbudget dat bedrijven vandaag aan de mobiliteit van een werknemer uitgeven (bedrijfswagen, tankkaart, parkeerkosten, enz.), moet morgen met het mobiliteitsbudget hetzelfde zijn. De werkgever is dus niet duurder of goedkoper af, de werknemer evenmin.

Om het mobiliteitsbudget te doen slagen, is er nood aan een geharmoniseerd fiscaal en sociaalrechtelijk kader. De (para)fiscale behandeling is vandaag afhankelijk van het vervoermiddel en van het traject (woon-werk, beroepsmatig of privé). Dit moet met het mobiliteitsbudget eenvoudiger worden. De operatie moet kostenneutraal zijn voor werkgever en werknemer en mag geenszins een verstrenging betekenen van de huidige behandeling van bedrijfswagens. Zo’n instrument leidt tot meer mobiliteitskeuzes met hetzelfde budget. De werknemer kan zich nu eens met de wagen, dan weer met de trein of met de fiets verplaatsen. Het milieu en de files zullen hem dankbaar zijn.



Log in om te kunnen reageren op deze opinie

ViewDetail