Staat van onze Brusselse tunnels is middeleeuws

09/01/2017

Door een incident in een technische ruimte van de Rogiertunnel werd het Brusselse verkeer vandaag ernstig verstoord. Het is het zoveelste incident op rij op de Brusselse kleine ring. Voor Voka is de maat meer dan vol: “Het wordt tijd dat de Brusselse regering ingrijpt. Het volstaat niet een plan voor de renovatie te hebben. Plannen snel en efficiënt uitvoeren is nog belangrijker”, aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka. “We roepen de Brusselse regering op om versneld werk te maken van een volledige renovatie van de tunnels, want dergelijke incidenten brengen onze economie ernstige schade toe.'


Veel pendelaars werden deze ochtend verrast door het plotse sluiten van de Rogiertunnel. Gemiddeld stonden we meer dan een uur langer stil in de Brusselse tunnels. Het is niet de eerste keer dat de Brusselse tunnels zorgen voor zware verkeersellende. Voka roept de Brusselse regering op om hier dringend actie te ondernemen. “De regering moet dringend starten aan de renovatie van onze tunnels” aldus Hans Maertens “Oplapwerk is niet genoeg. De staat van onze Brusselse tunnels is middeleeuws. Dergelijke incidenten zullen blijven voorvallen.”

 

Overigens stoort Voka zich aan een totaal gebrek aan communicatie bij de problemen vanochtend: “Het kan toch niet dat in deze digitale tijd dat mensen ongeïnformeerd de tunnels inrijden die volledig geblokkeerd staan. Wij vragen dat het Brusselse Gewest eindelijk een hedendaags communicatiebeleid uittekent en implementeert. Wil Brussel echt een Smart City worden dan is er nog bijzonder veel werk aan de winkel voor de betrokken politici.” Voka dringt er ook op aan dat bij de geplande renovaties aan de tunnels de werken zeer goed worden ingepland en gecommuniceerd.

 

De economische schade is enorm. “Uit diverse bevragingen blijkt dat ondernemers steeds meer Brussel vermijden omwille van de mobiliteitsproblematiek”, aldus ook Jean-Paul Van Avermaet, voorzitter van Voka Metropolitan. “De Brusselse regering mag zich dan wel bewust zijn van deze uitdaging, op het terrein zien we weinig verbetering. De gebeurtenissen van vandaag zijn hier opnieuw een mooi voorbeeld van. Wil Brussel opnieuw een aantrekkelijke metropool worden voor investeringen, dan is de mobiliteit prioriteit nummer 1.”


Tom Demeyer
Woordvoerder Voka