Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Altex opent nieuwe showroom

  • 17/05/2024

“We focussen op Belgische kwaliteit” 

Sinds een kleine 10 jaar richt Altex, maker van raamdecoratie en horecatextiel, zich meer op de particuliere markt. Dat blijkt een succesvolle strategie. “We bereiken een breed publiek dankzij concurrentiële prijzen, met stoffen en gordijnen die we hier in Vlaanderen maken”, zegt directeur Peter Desmedt.

Altex opent nieuwe showroom Peter Desmedt

Peter Desmedt is “geboren in het textiel”, zoals hij het zelf uitdrukt. Zijn vader begon in 1986 het familiebedrijf Altex in Sint- Eloois-Winkel. Toen lag de focus vooral op de horecasector. Toen Peter in 2015 aan het roer kwam van het familiebedrijf en vaststelde dat die markt steeds moeilijker werd, verlegde hij de focus naar de particuliere markt. “Dat is niet zo eenvoudig: mensen moeten niet alleen je naam kennen, ze moeten ook weten dat ze bij jou rechtstreeks terechtkunnen voor raamdecoratie. Dat is iets waar we constant blijven aan werken”, zegt Peter. 

Het bleek de juiste strategie. Sinds 2017 kent Altex een gemiddelde groei tussen de 10 en 15% per jaar. “We zijn een jong en ondernemend bedrijf. Groei op zich is geen doel. Onze visie is een mooie kwaliteit bieden met lokale producten, tegen betaalbare, concurrentiële prijzen. We mikken daarmee op een breed publiek.” Peter onderhandelt rechtstreeks met lokale weverijen. Hij helpt mee met de ontwikkeling van nieuwe stoffen, iets waar hij met passie en trots over vertelt. Het beleid van Altex is om importstoffen uit te schakelen en alleen in te kopen bij lokale weverijen. “Je betaalt misschien iets meer, maar je krijgt veel betere kwaliteit.” 

De grootste uitdaging daarbij is toch om de prijzen van de grondstoffen onder controle te houden. “Iedereen wil de winsten uit het verleden behouden, ook nu de prijzen voor grondstoffen en energie opnieuw gedaald zijn. Ik vind dat die focus soms net te veel ligt op winst maken en te weinig op ondernemen en op een mooi product afleveren. Bij ons ligt de focus wel op een mooi product. Bij ons gaat het over schoonheid, het esthetische, de passie voor linnen. Wij zoeken naar stabiele stoffen die sterk zijn, er prachtig uitzien en ook heerlijk aanvoelen.” 

Confectie in eigen atelier 

De focus op het product en het esthetische is ook de reden waarom Altex niet werkt met pure verkopers, maar met interieurstylisten die klanten adviseren. De confectie gebeurt nog altijd in het atelier in Sint- Eloois-Winkel. “Daar zijn we trots op. Het is een mooi metier, dat niet vergeten mag worden. Daarom zorgen we ook zelf voor de opleiding. Hier leer je stap voor stap de kneepjes van het vak.” Moeite om personeel te vinden heeft hij nauwelijks. Sinds de start van het jaar kwamen er al meer dan 50 sollicitaties binnen, dankzij een vacaturecampagne. 

Sinds de focus werd verlegd is de particuliere markt ongeveer goed voor de helft van de omzet. Daar horen sinds kort ook boxspringbedden bij, waarvoor Altex 6 verschillende stoffen heeft ontwikkeld. 20% komt van de raamdecoratie via de projectmarkt. Zo leverde Altex onlangs nog de gordijnen voor La Réserve in Knokke. Horecatextiel is nog goed voor 30% van de omzet. Altex realiseert een jaaromzet van ongeveer 5 miljoen euro en doet dat met 24 FTE’s, onder wie 16 stiksters in het atelier. 

Nu is Altex vooral actief in West- en Oost-Vlaanderen. Peter wil graag geografisch uitbreiden en de particuliere markt in het Waasland en Antwerpen bespelen. Daarvoor opent Altex binnenkort een showroom in het Waasland. (DV - Foto Kurt) 

www.altex.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie